De processor is het hart van je computer of laptop. Hij bepaalt hoe snel en soepel alles werkt. Van het openen van een e-mail tot het bewerken van een foto. Er zijn twee grote spelers die de markt domineren: Intel en AMD. Maar wat is precies het verschil? En waar moet je op letten als je een nieuwe computer koopt?
“De processor is het brein van je computer. Zonder een goed brein, geen vlotte computer.”
Het grootste verschil tussen Intel en AMD processoren
De strijd tussen Intel en AMD gaat al tientallen jaren door. Beide merken maken uitstekende processoren, maar ze leggen andere accenten.
Intel: snel en betrouwbaar
Intel-processoren staan bekend om hun hoge snelheid per kern. Dat betekent dat ze goed zijn in taken die één berekening tegelijk uitvoeren zoals surfen, e-mailen en tekstverwerken. Veel Intel-chips hebben ook een ingebouwde videokaart (GPU). Daardoor krijg je gewoon beeld zonder dat er een aparte videokaart nodig is.
AMD: sterk in multitasking
AMD-processoren, vooral de Ryzen-serie, bieden vaak meer kernen voor hetzelfde geld. Dat is handig als je graag meerdere dingen tegelijk doet: bijvoorbeeld een video kijken terwijl je foto’s bewerkt of een programma draait op de achtergrond. Let wel: de meeste AMD Ryzen-chips hebben geen ingebouwde videokaart, tenzij er een ‘G’ in de naam staat (zoals de Ryzen 5 5600G).
De namen: wat betekenen i3, i5, i7 i9 en Ryzen 3, 5, 7, 9?
De namen zeggen veel over de kracht van de processor. Hoe hoger het cijfer, hoe krachtiger de chip. Maar krachtiger is niet altijd beter. Het gaat erom wat jij ermee doet.
Intel Core
- i3 : prima voor internet, e-mail en tekstverwerking.
- i5 : de beste balans tussen prijs en prestaties; geschikt voor dagelijks gebruik en lichte games.
- i7 : voor zwaardere taken, zoals videobewerking of veel multitasken.
- i9 : bedoeld voor professionals en zware programma’s.
AMD Ryzen
- Ryzen 3 : vergelijkbaar met een Intel i3, ideaal voor basisgebruik.
- Ryzen 5 : vergelijkbaar met een i5, zeer geschikt voor soepel dagelijks gebruik.
- Ryzen 7 : vergelijkbaar met een i7, voor intensiever gebruik.
- Ryzen 9 : de topklasse, alleen nodig voor professionele toepassingen.
“Voor gewoon dagelijks gebruik is een Intel i5 of AMD Ryzen 5 vaak de slimste keuze.”
Instap en middenklasse: de ideale keuze
Voor internet, e-mail, foto’s bekijken en af en toe een spelletje hoef je geen dure computer te kopen. De instap- en middenklasse bieden al uitstekende prestaties en zijn bovendien energiezuinig en stil.
Kies bij Intel gerust voor een Core i3 of Core i5. De i3 is al snel genoeg voor dagelijks gebruik, terwijl de i5 iets krachtiger is en daardoor langer meegaat.
Bij AMD zijn de Ryzen 3 en Ryzen 5 goede keuzes. De Ryzen 3 is te vergelijken met de i3 van Intel. De Ryzen 5 biedt wat extra kracht wat handig is als je af en toe foto’s bewerkt of lichte spelletjes speelt.
Processor met of zonder videokaart? Hier moet je op letten
Sommige processoren hebben extra letters in hun naam en die zijn niet zomaar willekeurig. Ze vertellen iets belangrijks over de grafische kaart, oftewel de videokaart.
Een grafische kaart zorgt voor alles wat je op je scherm ziet. Van het bureaublad tot een filmpje of spel. Soms zit die kaart in de processor zelf ingebouwd, maar andere modellen hebben een losse videokaart (zoals van NVIDIA of AMD Radeon) om beeld te krijgen.
Wat betekent dat in de praktijk?
- AMD met een G (bijv. Ryzen 5 8600G): heeft een ingebouwde videokaart. Je krijgt dus gewoon beeld zonder aparte grafische kaart.
- Intel zonder F (bijv. Core i5-13400): heeft óók een ingebouwde videokaart.
- Intel met F (bijv. Core i5-13400F): géén ingebouwde videokaart. Zonder een losse kaart, zoals een NVIDIA GeForce, krijg je dan geen beeld.
Een ingebouwde videokaart is prima voor dagelijks gebruik, denk aan e-mail, YouTube of foto’s bekijken. Een losse videokaart (zoals van NVIDIA) is alleen nodig als je veel gamet, video’s monteert of 3D-programma’s gebruikt.
Gebruik je je computer vooral voor internet en e-mail? Dan is een processor met ingebouwde videokaart meer dan genoeg.
Onze aanbeveling
De beste keuze voor de meeste gebruikers is een Intel Core i5 of AMD Ryzen 5 processor. Die biedt voldoende kracht voor dagelijks gebruik, multitasking en lichte spellen en gaat bovendien jaren mee. Ben je benieuwd welke laptop voor jou geschikt is? Lees dan het artikel Eenvoudige laptop voor ouderen: onze Top 3.
